About me

My Photo
l.a.d.y.b.o.s.s
hello peeps.. im n.a.d.i.h.a *a teacher *camera addict *love travelling *love shopping ;) *love everything about beauty =) ok, enuf. its not dat important aite ;) so..welcome to my page,keep urself stay here..n enjoy reading!! happy always :))
View my complete profile
Feeds RSS
Feeds RSS

:: BoLe cLicK2 sini ::

Friday, February 25, 2011

::beri aku ketabahan::

"cikgu nadiha, untuk sebulan ni awak tlg ajar BM tahun 2 ya..cikgu Bm kta kna ajar pra sebab cikgu pra kita bersalin..jadi utk tempoh sebulan setengah ni awak ambik jadual cikgu BM tu and take over tugas dia sbg guru kelas".

"baik puan"  (tapi masa tu dalam kepala aku ni,mcm2 mende terpikir..cmna la aku nk ajar tahap 1 ni?? mmg la aku penah ngaja budak thn 2,3 masa kt pusat tuisyen dulu..tp aku mmg surrender ngaja tahap satu ni) hoho..tough beb! mmg kena org yg betol2 ada KESABARAN yang tinggi ye.

dan hari2 yg tiba, aku pn dgn rasminya ajar lah budak tahun 2..act, xbyk pn aku kna ajar 2 kelas je..1st, kelas 2 Berlian (ni kelas pertama)..2nd, 2 Zamrud (ni kls terakhir)..bunyi mcm xbrapa enak je bila compare2 kls ni kn..tp tu la hakikat skolah yg ada kt mesia ni..msa aku skolah dlu pn sama jgk.. ok then, wlalaupun aku cuma pegang 2 kelas tu je tp, trust me guys..i was terribly tired...ya Allah, tuhan je yg tau..korng mmg xbole ajar guna cara yg biasa..

ajar budak kelas yg pandai mmg xde masalah,.dorg akan cpt je paham..no need too much explanation..but, u will face a lil bit of problem (not a bit act) bila kena ajar budak kelas yg belakang...tambah2 bila murid korang xtahu nk membaca pn.apa lagi nk menulis.what should you do??..yup,mebi kita akan terpekik,terlolong (btl ke bahasa aku ni) bila korg dh byk kali ulang bnda yg sama tp murid korg still xpaham..sume hanya mampu pndang muka ckgu die..
so, for dat reason..aku mmg respect abes dkt cikgu2 senior yg ajar tahap satu ni...kesabaran dorg mmg xde tandingan...klu nk dibandingkn dgn aku yg baru setahun jagung ni..mmg jauh la kn...

jadi sekarang ni aku ngah membiasakan diri,bermuhasabah diri, berfikir....apa yg patut aku buat dkt budak2 ni..at least dorg dpt baca...sedih.klu pandang muka sorg2,xsampai ati nk  marah even kdg2 kta mmg akan rasa mcm tu (bkn kdg2,slalu je)...tabahkanlah hati aku ya Allah..utk terus hadapi hari2 yg mendatang..demi anak bangsa t'chenta.wah! :))

0 comments: